Varukorg är tom!

Snabb leverans (1-3 dagar)

Köp- och leveransvillkor

Om PERSÅKERS SPEED-SHOP AB (Org.Nr: 559079-1884)

Företaget har sitt säte i Åkers styckebruk. Företagets postadress är Solbergavägen 28.

Önskar du att komma i kontakt med oss, skicka ett mail till info@persaker.se med ditt ärende och dina kontaktuppgifter så hör vi av oss inom kort. Eller så kommer du in till oss i butiken så hjälper vi dig!

Beställning

När du slutfört din beställning skickas en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress. För att säkerställa att du får information om din beställning måste du ange alla dina kontaktuppgifter korrekt.

Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till info@persaker.se.

Leverans

Våra normala leveranstider är 1-3 dagar men detta är beroende av att vår transportör sköter sina åtaganden. OBS! Beställningar lagda på helger skickas tidigast nästföljande vardag.

Du får notifiering om leveransen via mail, sms samt Postnords app och det är kunds ansvar att följa leveransen och att hämta paketet i tid hos postombud.

Liggetiden för paket hos postombud är normalt sett 7 dagar så det är viktigt att du hämtar ut ditt paket snarast efter leverans till ombud. Paket som inte hämtas ut går i retur till oss efter 7 dagar och kostnader för returhanteringen debiteras kund.

Skulle du få förhinder att hämta ut ditt paket i tid kan vi kostnadsfritt utöka liggetiden till totalt 14 dagar men då måste du informera oss om detta senast 5 dagar efter din beställning gjorts.

Kontakta oss omedelbart på e-postadress: info@persaker.se. om:

  • Du direkt efter beställning inte fått bekräftelse på beställning eller leverans,
  • din leveransen är försenad (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid),
  • du har erhållit felaktiga varor,
  • varan är skadad.

Fraktkostnad för lätta och ej dyra artiklar som ryms i ett kuvert är fn 49:- och skickas som varubrev direkt hem till din brevlåda, tar normalt 1 arbetsdag (beroende på postutdelningsdag). Normalfrakt är till Postnords ombud, kostar 99:- och även detta tar normalt sett 1 arbetsdag (lite beroende på var man bor).

Extra fraktkostnader kan tillkomma på tyngre eller skrymmande artiklar (tex topplock, turbiner, stolar, insug etc), detta framgår när du kommer till kassan.

På ej uthämtade beställningar tar vi ut en avgift för de kostnader vi har i samband med köp-, leverans- och returhantering.

Vill du ha delar skickade till andra länder inom EU (förutom Åland), kontakta oss via mail så kan vi ordna det manuellt. Leveranser till Åland kan vara genomförbart men blivit väldigt dyrt pga Ålands import/export-regler.

Priser

Alla priser i butiken anges i SEK och alla priser är inklusive 25% moms.

Vi reserverar oss för prisändringar orsakat av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset.

Ångerrätt

Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstiftad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt. 

5.1 Vid nyttjande av din ångerrätt:

  • Du måste meddela att du ångrar dig. Meddelandet ska skickas till oss info@persaker.se. I ditt meddelande ska ditt namn, din adress, e-postadress, ordernumret samt vilka varor som returneringen gäller framgå klart och tydligt. Fraktkostnader till kund återbetalas inte.
  • Du bör omedelbart och senast inom lagstiftad 14 dagar efter ångermeddelandet returnera produkterna till oss.
  • I de fall där vi godkänt retur av öppnad förpackning eller bruten plombering, görs ev. ett avdrag på 20% om produkten i övrigt är oskadd. Kolla därför med oss vad som gäller innan du skickar tillbaka produkten.
  • Du står för returfrakt, leverans och skick på produkterna vid retur, produkterna ska därför skickas välpaketerade och i ursprunglig oöppnad och oskadad förpackning.
  • Returer av varor ska skickas direkt till butik (företagspaket). Skulle ditt paket ändå hamna hos ett ombud kommer vi debitera 55:- för att hämta ut paketet hos ombudet.
  • Om du önskar kan vi skicka dig en returfraktsedel, kostnaden för returfraktsedel står Du som kund för. Kontakta oss för att få pris på just din försändelse.

På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt. 

5.2 Ångerrätten gäller inte vid:

  • Produkter som på grund av hälso- eller hygienskäl har förseglats (plomberats) och där förseglingen (plomberingen) har brutits av dig,
  • Produkter som har karaktär av förseglad ljud- eller bildupptagning och där förseglingen har brutits av dig,
  • Specialtillverkad produkt, som har skräddarsytts särskilt åt dig eller har en tydlig personlig prägel efter dina önskemål,
  • Specialbeställning av produkter som normalt inte ingår i vårt ordinarie sortiment,
  • Tjänster som har fullgjorts och där du uttryckligen har samtyckt till att tjänsten påbörjas utan ångerrätt,
  • Varor som snabbt kan försämras, exempelvis livsmedel,
  • Lösnummer av tidningar eller tidskrifter,
  • Elektriska/elektroniska produkter (till exempel reservdelar till tändsystem, bränslesystem etc),
  • Byggmodeller,
  • Produkter som nyttjas eller avses för trim- eller tävlingsbruk.

För mer om den lagstiftade ångerrätten, se här.

Reklamation och klagomål

Vi besiktigar alla produkter innan dessa skickas till dig. Du ska direkt när du mottagit din leverans undersöka din produkt för att säkerställa att den är felfri. Skulle produkten ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet.

Du måste alltid kontakta oss för ett godkännande innan du returnerar en defekt vara.

Klagomålet ska skickas omedelbart efter att defekten har upptäckts. 

6.1 Hur går du tillväga vid reklamation?

Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till info@persaker.se där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.

Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.

Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentskyddslagstiftning.

Garantitiden för våra produkter är normalt sett 90 dagar men kan variera beroende på fabrikat, är du osäker kontaktar du oss för vidare information.

Ansvarsbegränsning

Vi tar inget ansvar för indirekta skador som kan uppstå på grund av produkten.

Vi accepterar inget ansvar för förseningar/fel till följd av omständigheter utanför företagets rådande (Force Majeure). Dessa omständigheter kan exempelvis vara arbetskonflikt, eldsvåda, krig, pandemier, myndighetsbeslut, förminskad eller utebliven leverans från leverantör.

Vidare tas inget ansvar för eventuella förändringar på produkter/produktegenskaper som ändrats av respektive leverantör och andra faktorer utanför vår kontroll.

I de fall där det föreligger en garanti för produkten så gäller garantin endast den ursprungliga köparen. Garanti följer inte med produkten i de fall den ursprungliga köparen säljer eller överlåter produkten.

Vi tar inte ansvar där varan:

  • monterats felaktigt eller inte yrkesmässigt,
  • brukats på ett felaktigt sätt,
  • monterats eller använts i Racingsammanhang,
  • ej jämförts med den gamla delen innan montage.

Vi tar heller inte ansvar för motor- och transmissionsdelar då det finns många olika parametrar som påverkar ett eventuellt haveri. Exempel på produkter är tex kolvar, vevstakar, vevaxlar, motorlager, kamaxlar, lyftare, stötstänger, vipparmar, turbiner med flera.

Vid köp av färger ska dessa alltid provmålas innan slutlig applicering för att säkerställa kulör och funktion på det valda materialet.

Produktinformation

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats samt slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi försöker alltid på bästa sätt att exponera produkterna så korrekt som möjligt. Då leverantörer tex går i konkurs eller blir uppköpta av andra leverantörer kan i vissa fall kan även fabrikat variera och skilja från bilderna.  

Bilar säljs i en mängd olika utföranden och gamla bilar kan ha fått vitala delar utbytta vilket gör att man måste säkerställa att produkterna som beställs verkligen passar till din modell. Därför ska de rekommendationer som ges i Webbshopen anses vara endast vägledande, många produkter innehåller en generisk information. Du behöver därför själv säkerställa att produkten du köper motsvarar dina förväntningar eller passar dina behov, ditt fordon etc. Är du osäker på detta kan du kontakta oss innan beställning så kan vi hjälpa dig hitta rätt produkt.

Support på sålda produkter lämnas i mån av tid men generellt så hänvisas frågor om installation, justering, felsökning etc direkt till produktens tillverkare.

Orderhantering

Vi förbehåller oss rätten att makulera hela eller delar av lagd order. Detta kan bero på misstanke om brott, saldofel, systemfel, av misstag felaktigt satta priser, felaktiga rabattkoder mm.

Information om Cookies

Enligt lag om elektronisk information ska besökare på en webbplats i integritetssyfte få information om att cookies används. Informationen i cookien är möjlig att använda för att följa en användares surfande. Cookie är en liten textfil som webbplatsen du besöker begär att få spara på din dator för att ge tillgång till olika funktioner. Det går att ställa in sin webbläsare så att den automatiskt nekar cookies. Mer information kan man hitta på Post och telestyrelsens hemsida.

Personuppgifter

Genom att handla hos PERSÅKERS SPEED-SHOP AB accepterar du vår dataskyddspolicy och vår behandling av dina personuppgifter. Vi värnar om din personliga integritet och samlar inte in fler uppgifter än nödvändigt för att behandla din beställning. Vi säljer eller vidareger aldrig dina uppgifter till tredjepart utan rättslig grund.

PERSÅKERS SPEED-SHOP AB är ansvarig för behandlingen av personuppgifter som du lämnat till oss som kund. Dina personuppgifter behandlas av oss för att kunna hantera din beställning samt i de tillfällen då du har önskat nyhetsbrev eller kampanjerbjudanden - för att kunna anpassa marknadsföringen åt dina individuella behov.

Nedan information är en summering av hur vi i enlighet med dataskyddsförordningen (GDPR) lagrar och behandlar dina uppgifter.

10.1 Vad är en personuppgift?

En personuppgift är all information som direkt eller indirekt kan hänföras till en fysisk person.

10.2 Vilka uppgifter lagrar vi?

För att kunna hantera din beställning samt svara på frågor relaterat till din order (kundtjänst) lagrar vi ditt förnamn- och efternamn, adress, telefonnummer, e-postadress, ip-adress och köphistorik.

Dina uppgifter lagras så länge vi har en rättslig grund att behandla dina uppgifter, exempelvis för att fullfölja avtalet mellan oss eller för att efterleva en rättslig förpliktelse enligt exempelvis bokföringslagen.

10.3 Rättslig grund

I samband med ett köp behandlas dina personuppgifter för att fullfölja avtalet med dig.

Marknadsföring, kampanjer och liknande utskick sker efter samtycke från dig.

10.4 Vilka uppgifter delas och med vilket syfte?

10.4.1 Betalleverantör

Vid genomförande av köp, delas information med vår betalleverantör. Det som lagras är förnamn, efternamn, adress, e-postadress och telefonnummer. Väljer du att betala med faktura sparas även personnummer hos betalleverantören. Informationen sparas för att kunna genomföra köpet och för att skydda parterna mot bedrägeri. 

De betalleverantörer (betaltjänster) som vi använder oss av är: Klarna, Swish.

10.4.2 Fraktbolag

För att kunna leverera dina beställningar och slutföra vårt avtal måste vi dela med specifik information med fraktbolaget. Det som delas med fraktbolaget är förnamn, efternamn samt adressuppgifter för leverans. E-postadress och/eller mobilnummer kan även komma att delas med fraktbolaget för avisering.

De fraktbolag vi samarbetar med är: Postnord.

10.4.3 Nyhetsbrev

Har du valt att prenumerera på vårt nyhetsbrev delas förnamn, efternamn och e-postadress med vår nyhetsbrevsleverantör. Detta för att kunna hålla dig uppdaterad med information och erbjudanden i marknadsföringssyfte.

Vi använder Wikinggruppen, Wikinggruppen (WGR Data AB) för utskick av nyhetsbrev.

10.5 Rätten till tillgång

Du har rätt att få utdrag av all information som finns om dig hos oss. Utdrag levereras elektroniskt i ett läsbart format.

10.6 Rätt till rättelse 

Du har rätt att be oss uppdatera felaktig information eller komplettera information som är bristfällig.

10.7 Rätten att bli glömd

Du kan när som helst be att uppgifterna som avser dig raderas. Det finns få undantag till rätten till radering, som till exempel om det ska behållas för att vi måste uppfylla en rättslig förpliktelse (exempelvis enligt bokföringslagen).

10.8 Ansvarig för dataskydd

PERSÅKERS SPEED-SHOP AB är ansvarig för lagring och behandling av personuppgifter i webbutiken och ser till att reglerna efterföljs.

10.9 Så skyddar vi dina personuppgifter

Vi använder oss av industristandarder som SSL/TLS och envägs hash-algoritmer för att lagra, behandla och kommunicera känslig information som exempelvis personuppgifter och lösenord på ett säkert sätt. 

Vi använder en svensk plattform, Wikinggruppen, Wikinggruppen (WGR Data AB) är en totalleverantör inom e-handel och systemutveckling med kontor i Hudiksvall och Stockholm.

  1. Ändringar till de Allmänna Villkoren

Vi förbehåller oss rätten att när som helst företa ändringar i villkoren. Ändringar av villkoren kommer att publiceras online på webbplatsen. De ändrade villkoren anses för accepterade i samband med order eller besök på webbplatsen.

  1. Tvist och lagval

I tillfälle av att tvist inte kan lösas i samförstånd med företagets kundtjänst och kunden, kan du som kund vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden, se arn.se. För boende i ett annat EU-land än Sverige kan man lämna klagomål online via EU-kommissionens plattform för medling i tvister, se http://ec.europa.eu/consumers/odr

Vid eventuell tvist följer vi beslut från ARN eller motsvarande tvistlösningsorgan.

Tvist gällande tolkningen eller tillämpningen av dessa allmänna villkor ska tolkas i enlighet med svensk rätt och lag.

 

Drift & produktion: Wikinggruppen

Produkten har blivit tillagd i varukorgen